![]() |
| Vlak s nákladom dreva |
Vydajme sa teraz na cestu zo
Žarnovice Kľakovskou dolinou smerom do Hrabičova a Župkova. Začnime netradične spomienkou na najvznešenejšiu návštevu, ktorá išla touto cestou.
V lete
19. až 31. júla. roku 1764 navštívili nasledovníci rakúsko-uhorského
trónu a neskorší cisári Jozef a Leopold náš región. Boli to synovia
cisára Františka Lotrinského a jeho manželky cisárovnej a uhorskej
kráľovnej Márie Terézie. Neskôr sa obaja stali cisármi a uhorskými kráľmi.
Jozef v rokoch 1780-1790 a Leopold 1790-1792. Princ Leopold si viedol
z cesty relatívne podrobný denník, kde zachytil mnohé technické
zaujímavosti, ale aj príhody zo života našich ľudí. Zaujímavé je že do
denníka o návšteve Žarnovice opísal
aj návštevu pivovaru a pohostenie, ktoré im tam pripravili, popisujem ju
tu len preto, že pravdepodobne to bola najvznešenejšia návšteva pivovaru nielen
v našom regióne, ale na celom Slovensku. Nechajme rozprávať princa
Leopolda :“Keď sme vyšli z jednej
štôlne, nastúpili sme do koča a šli sme obedovať do chýrečného pivovaru
v Žarnovici. Cestou sme videli rieku Hron, po ktorej sa splavuje množstvo
stavebného aj palivového dreva, z ktorého sa páli uhlie pre potrebu baní.
Je to veľká budova štvorcového pôdorysu, ktorá vynáša komore16 tisíc florénov z
piva a páleného, čo sa tam vyrába. Obedovali sme v besiedke na lúke,
postavenej zo zelene zhotovenej umeleckým spôsobom na vysokej úrovni z konárov
stromov. Bola tam aj čestná eskadra z pluku Karola Palfiho“. Ďalej vo svojom denníku uvádza : „Uhlie sa tu vyrába z dreva, ktoré sa
sem dopravuje z blízkych vrchov pomocou prieplavu širokého len 4 stopy
a o voľačo viac ako jednu stopu hlbokého. Medzi vrchmi sa nachádza
veľká nádrž na vodu, ktorá sa otvorí vtedy, keď chcú plaviť drevo nahádzané do
malého priestoru, a ktoré voda prudko odnáša.“
Je ťažké zistiť, prečo
sa od tohto pomerne ekologického spôsobu upustilo, ale drevo sa začalo sťahovať
prostredníctvom konských a volských záprahov. Ťažba sa však iste
rozširovala a tento spôsob dopravy dreva na pílu a k pltiam do
Žarnovice nepostačoval.
V dvadsiatych rokoch minulého storočia, teda okolo roku 1920, sa ako najefektívnejšia metóda ukázala preprava lesnou železnicou.
Preto aj tu rozhodli o výstavbe takéhoto diela. Jeho realizácia sa začala roku 1924 a v jednotlivých etapách pokračovala až do roku 1930. Celková dĺžka lesnej železnice bola 34 kilometrov a smerovala od Žarnovice cez Brod, Hrabičov na Pavlovu Lúčku s dvoma odbočkami na Brod – Maras dolinu a Hrabičov – Megovú. Prvý vlak prešiel dolinou 1. októbra 1928. Železnica premávala na začiatku vo dne – v noci, neskôr dvakrát za deň po ustálenej trase. Touto investíciou boli vytvorené veľmi dobré podmienky pre rozvoj drevospracujúceho priemyslu v Žarnovici a okolí. Zaujímavosťou je, že ako palivo sa v lokomotívach používalo uhlie, ak bol vlak zaťažený a drevo, ak šiel vlak bez záťaže.
![]() |
| Slávnostne vyzdobený rušeň železnice v Kľakovskej doline |
V dvadsiatych rokoch minulého storočia, teda okolo roku 1920, sa ako najefektívnejšia metóda ukázala preprava lesnou železnicou.
Preto aj tu rozhodli o výstavbe takéhoto diela. Jeho realizácia sa začala roku 1924 a v jednotlivých etapách pokračovala až do roku 1930. Celková dĺžka lesnej železnice bola 34 kilometrov a smerovala od Žarnovice cez Brod, Hrabičov na Pavlovu Lúčku s dvoma odbočkami na Brod – Maras dolinu a Hrabičov – Megovú. Prvý vlak prešiel dolinou 1. októbra 1928. Železnica premávala na začiatku vo dne – v noci, neskôr dvakrát za deň po ustálenej trase. Touto investíciou boli vytvorené veľmi dobré podmienky pre rozvoj drevospracujúceho priemyslu v Žarnovici a okolí. Zaujímavosťou je, že ako palivo sa v lokomotívach používalo uhlie, ak bol vlak zaťažený a drevo, ak šiel vlak bez záťaže.
Aj keď bola lesná železnica neustále
schopná plniť narastajúce úlohy, jej opravy sa zanedbávali a do jej obnovy
sa neinvestovali žiadne zdroje. A tak začala jej výkonnosť klesať, až bola
roku 1966 úplne zrušená a nahradená v tom čase preferovanou dopravou
nákladnými autami. Aj keď sa tento spôsob využíva do dnešných čias, je zo
všetkých spomínaných najmenej ekologický a k prírode nešetrný.
Združenie obci Kľakovskej doliny
začalo s realizáciou skanzenu lesnej železnice. V obci Hrabičov je už
vytvorená jeho prvá časť – obnovená výpravná budova, v ktorej bude múzeum.
Sú tu inštalované naložené vagóny a rozsiahla výstava dobových fotografií
na vkusných informačných tabuliach. Tie budú rozmiestnené aj na niektorých
zaujímavých miestach pozdĺž trasy. Časť trate bude sprístupnená pre prepravu
ľudí ako turistická atrakcia.
| Začiatok skanzenu lesnej železnice /2005/ |
Nálezisko
tetradymitu v Župkove
Len na skok od Hrabičova sa nachádza malebná
dedinka Župkov a aj táto ukýva svoje tajomstvo. Bohatstvo, ktoré sa
v našom regióne vo forme rúd nachádzalo, nedávalo spať mnohým bádateľom.
Jedným z takých bol aj Alojz Wehrle, ktorý v rokoch 1820 až 1835
pôsobil ako profesor katedry chémie, mineralógie a hutníctva
v Banskej akadémia v Banskej Štiavnici. Zaoberal sa rôznymi
činnosťami. V súvislosti so Župkovom bol členom zboru na vyhľadávanie
minerálov. Našiel neznámy minerál, ktorý nazval prizmatický bizmat. Analyzoval
ho a zaslal v tom čase už svetoznámemu švédskemu chemikovi Berzeliovi.
V zachovanom liste sa banskoštiavnický profesor veľmi skromne predstavuje,
ďakuje švédskemu vedcovi za vedomosti, ktoré získal vďaka nemu. Za citáciu
určite stojí časť, ktorá sa dotýka bizmatového minerálu. V liste sa píše: „Dovoľte, aby som Vám zaslal vzorku rudy
telúru, ktorý som nedávno objavil v okolí Banskej Štiavnice, v obci
Župkov, ktorý som publikoval pod menom prizmatický bizmat. Obsahuje 34 percent
telúru, 61 percent bizmutu a 4,8 percenta síry, okrem stôp selénu.“ Takýto
dopis bol odoslaný z Banskej
Štiavnice roku 1830. Profesor A. Wehrle analyzoval tento minerál ako prvý.
Nasledovali ďalší vedci, veď štiavnický profesor ho rozposlal do Viedne
a zrejme aj do ďalších miest. V podstate sa novoobjavený minerál zo
Župkova stal atrakciou. Wehrlemu sa z neho podarilo izolovať telúr, ktorý
však nenašiel praktické použitie.
V Župkove
vznikli aj malé štôlne, ktoré sú však zavalené a na ich mieste vidieť len
ryhu v zemi.
| Oddychové miesto pri nálezisku tetradymitu /2006/ |
Samotné
župkovské ložisko bizmatového tetradymitu na úpätí starovulkánu Vtáčnik je
z baníckeho hľadiska nevýznamné, ale dá sa hodnotiť ako mineralogicky
pozoruhodné. Obecný úrad v Župkove vybavil svoju obec orientačnými
tabuľami s popisom ložiska, pri ňom samotnom je vkusné odpočívadlo.
Určite aj to môže prispieť k zatraktívneniu turistiky v tomto kraji.
Musím sa priznať, že o nálezisku tetradymitu v Župkove som ani ja
nevedel. No z Čiech prichádza už druhá generácia „bádateľov“ (pred 30
rokmi chodili ich otcovia) so špeciálnymi mapami. Nakopú si zeminu, a potom
ju v potoku premývajú, hľadajú tetradymit.
Andrej
Kmeť a František Kabina nazvali tento minerál Župkovit.


Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára